چکیده
امروزه ظهور شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، ما را با دسته جدیدی از کسب وکارهای اینترنتی مواجه کرده است. شبکه اینستاگرام در این میان به واسطه ویژگی های منحصربفردی مانند تصویرمحوربودن و سهولت استفاده، توانسته گوی سبقتِ شتابِ رشد را با 800 میلیون کاربر جهانی از سایرین برباید. این میزان از اقبال و نفوذ، اینستاگرام را به بستری غیرقابل چشمپوشی برای شیوه های جدید درآمدزایی تبدیل کرده که به واسطه گرفتارنیامدن در پیچ وخم های فنی و اداری لازم برای ایجاد اماکن شغلی رسمی و حرفه ای، با سرمایه ای به مراتب کمتر سودآوری بیشتری داشته باشند. اینترنت به ذات خود، امکان تعامل را برای اقشاری بیشتر فراهم میکند که تا پیش از این جبراً یا سنتاً حضور فیزیکی کمتری در محیط های کاری و اجتماعی داشته اند که پرشمارترین بخش آن زنان هستند. موضوع اشتغال زنان همواره مسئله ای چالش برانگیز بوده که شاید مهمترین دلیل آن تعدد نقشهای خانوادگی و اجتماعی باشد. در بسیاری از مواقع میان این نقشها نوعی تنش و تضاد به وجود میآید که فشار جسمی و روحی زیادی به زنان تحمیل میکند.
اما تحولات عظيم فناوری اطلاعات، امكان خوداشتغالی و اشتغال خانگي را با پتانسیل رشد بالا فراهم کرده است. زنان میتوانند بدون وجوب حضور فیزیکی در محل کار، بین مسئولیت های خانوادگی و اشتغال خود توازن ایجاد کنند. چنین مقوله ای تأثیر انکارناپذیری در اقتصاد کشور و زندگی زنان ایرانی دارد. از این رو آینده نگاری وضعیت کسب وکارهای اینستاگرامی زنان به عنوان پدیدهای نوظهور با ابعادی ناشناخته از تهدیدات و فرصتها، مسئله ای درخورِ تحقیق است که پژوهش پیش رو دغدغه آن را دارد. از این رو درصددیم تا با وضع شناسی شرایط موجود و تحلیل عوامل مربوط، چشم اندازهای محتمل را ترسیم و راهکارهای مستحسن برای جهت دهی این پتانسیل به سمت وسوی مطلوبِ ایرانِ اسلامی را تبیین نماییم.
واژگان کلیدی:کسب و کارهای اینستاگرامی، خود اشتغالی، اشتغال زنان.
بدون دیدگاه