آینده پژوهی کسب و کارهای اینستاگرامی زنان


چکیده

امروزه ظهور شبکه­ های اجتماعی در فضای مجازی، ما را با دسته جدیدی از کسب ­و­کارهای اینترنتی مواجه کرده است. شبکه اینستاگرام در این میان به واسطه ویژگی ­های منحصربفردی مانند تصویرمحوربودن و سهولت استفاده، توانسته گوی سبقتِ شتابِ رشد را با 800 میلیون کاربر جهانی از سایرین برباید. این میزان از اقبال و نفوذ، اینستاگرام را به بستری غیرقابل چشم­پوشی برای شیوه ­های جدید درآمدزایی تبدیل کرده که به واسطه گرفتارنیامدن در پیچ ­وخم­ های فنی و اداری لازم برای ایجاد اماکن شغلی رسمی و حرفه­ ای، با سرمایه­ ای به مراتب کمتر سودآوری بیشتری داشته باشند. اینترنت به ذات خود، امکان تعامل را برای اقشاری بیشتر فراهم می­کند که تا پیش از این جبراً یا سنتاً حضور فیزیکی کمتری در محیط­ های کاری و اجتماعی داشته اند که پرشمارترین بخش آن زنان هستند. موضوع اشتغال زنان همواره مسئله­ ای چالش ­برانگیز بوده که شاید مهمترین دلیل آن تعدد نقش­های خانوادگی و اجتماعی باشد. در بسیاری از مواقع میان این نقش­ها نوعی تنش­ و تضاد به وجود می­آید که فشار جسمی و روحی زیادی به زنان تحمیل می­کند.

اما تحولات عظيم فناوری اطلاعات، امكان خوداشتغالی و اشتغال خانگي را با پتانسیل رشد بالا فراهم کرده است. زنان می­توانند بدون وجوب حضور فیزیکی در محل کار، بین مسئولیت های خانوادگی و اشتغال خود توازن ایجاد کنند. چنین مقوله ­ای تأثیر انکارناپذیری در اقتصاد کشور و زندگی زنان ایرانی دارد. از این رو آینده ­نگاری وضعیت کسب­ و­کارهای اینستاگرامی زنان به عنوان پدیده­ای نوظهور با ابعادی ناشناخته از تهدیدات و فرصت­ها، مسئله ­ای درخورِ تحقیق است که پژوهش پیش ­رو دغدغه آن را دارد. از این رو درصددیم تا با وضع­ شناسی شرایط موجود و تحلیل عوامل مربوط، چشم­ اندازهای محتمل را ترسیم و راهکارهای مستحسن برای جهت­­ دهی این پتانسیل به سمت ­وسوی مطلوبِ ایرانِ اسلامی را تبیین نماییم.

واژگان کلیدی:کسب و کارهای اینستاگرامی، خود اشتغالی، اشتغال زنان.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    صفحه اصلیخدماتارتباط با ما