تلویزیون پروتکل اینترنتی، گونه ای از رسانه های نوین همگرا

فائزه خدایاریان طهرانی

«همگرایی دیجیتال» (Digital Convergence) پدیده­ای نوین است که در سال های گذشته به اشکال گوناگون از جمله ادغام شبکه صدا و داده و تلویزیون اینترنتی پدید آمده است. همگرایی در اصل به یک رویکرد برای ایجاد اجماع یا اتصالات نقاط مختلف فناوری دیجیتال اشاره دارد. از این منظر، همگرایی دیجیتال راهی برای توسعه کالا یا خدماتی جدید از طریق ادغام محصولات و خدمات فناوری اطلاعات متنوع است.

اینترنت و فناوری مرتبط با آن در کانون شتاب همگرایی دیجیتال قرار دارند. ناپدیدشدن مرزهای بین رسانه‌های جمعی سنتی و صنعت خدمات شبکه‌ای به‌ویژه در قالب تلویزیون اینترنتی احتمالاً یکی از نمونه‌های درخشان توسعه سریع همگرایی دیجیتال است. همگرایی دیجیتال در چنین مواردی تغییراتی را در:

  • ارائه‌دهندگان خدمات (هزینه خدمات، رقابت بازار، استراتژی خدمات مشتری)،
  • کاربران خدمات (رفتار کاربران، سبک زندگی، راحتی، سودمندی عملکرد خدمات)،
  • زیرساخت‌های ملی،
  • اقتصاد،
  • فرهنگ،
  • و جامعه،

به همراه خواهد داشت.

بدین ترتیب، همگرایی دیجیتال با مختل کردن پارادایم‌های از پیش موجود، چالش‌ها و فرصت‌هایی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. 

روند سریع همگرایی منجر به ایجاد جریان جدیدی از خدمات پخش تلویزیونی شخصی و بسیار تعاملی شده است. تلوزیون اینترنتی از جمله فناوری­های رسانه ای است که در این جریان ایجاد شده است.

تلویزیون اینترنتی، فناوری رسانه‌ای جدیدی است که توانایی دریافت و بازیابی یک جریان ویدئویی رمزگذاری‌شده به‌عنوان مجموعه‌ای از بسته‌های پروتکل اینترنت را دارد. تلویزیون اینترنتی به‌سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است و در حال تغییر مفهوم پخش سنتی و مخابرات می­باشد. به‌طورکلی، بازار تلویزیون اینترنتی در سال 2020، 72.24 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است و انتظار می‌رود تا سال 2026 به 194.21 میلیارد دلار برسد. بازار رسانه در حال تغییر پارادایم از حالت‌های سنتی پخش مانند تلویزیون کابلی یا ماهواره‌ای به سمت جریان مبتنی بر اینترنت است و تلویزیون اینترنتی نقش مهمی در این مرحله گذار دارد.

تطبیق‌پذیری تلویزیون‌های اینترنتی که محتواهای صوتی و ویدئویی با کیفیت بالا فراهم می‌کند، مهم‌ترین مزیت رقابتی آن است. به دیگر سخن، تلویزیون اینترنتی به پلتفرمی رایج برای سیستم‌هایی تبدیل خواهد شد که سیگنال‌های تلویزیونی یا ویدئویی با استفاده از اتصال پهنای باند از طریق اینترنت بین مشترکین یا بینندگان پخش می‌شود. انتظار می‌رود که تلویزیون اینترنتی به یک سرویس جهانی تبدیل شود و تأثیر شگرفی بر دیگر صنایع درگیر توسعه و تولید محتوا داشته باشد.

امروزه که سازمان‌های رسانه‌ای از ظرفیت رسانه‌های نوین همگرا استفاده می­کنند تا در نهایت بتوانند مخاطبان را به رسانه­های خود جذب کرده و آن­ها را حفظ کنند، تلویزیون پروتکل اینترنتی از جمله این رسانه­های نوین است و از فناوری­های جدیدی است که به اختصار به آن­ها IPTV  (مخفف Internet Protocol Television) گفته می­شود.

 هر کاربر با دستگاه IP مانند تبلت، لپ‌تاپ و تلفن هوشمند تا زمانی که به اینترنت پهن‌باند پرسرعت دسترسی داشته باشد، می‌تواند در هر زمان و هر مکان از سرویس IPTV بهره‌مند شود. IPTV اصطلاحی است که به‌عنوان خدمات چندرسانه‌ای مانند تلویزیون، ویدئو، صدا، متن، گرافیک و داده‌های ارائه شده از طریق شبکه‌های پروتکل اینترنت (IP) برای ارائه سطحی از کیفیت خدمات و تجربه، ایمن، تعاملی و مطمئن تعریف می‌شود.

بنابر گزارش(2021) Data Bridge Market Research به علت توسعه تکنولوژی پهن‌باند و پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه فناوری‌هایی که توان پخش محتوای چندرسانه‌ای را باکیفیت بالا دارند و نیز ارائه استانداردهای نوین فشرده‌سازی و کاهش هزینه‌های انتقال دیتا و… بازار  IPTV پتانسیل بسیار خوبی برای رشد پیدا کرده و بسیاری با استفاده از سرویس‌دهنده پهن‌باند، ارائه سرویس‌های تلویزیونی را روی شبکه  IPآغاز کرده‌اند و IPTV در حال فراگیرشدن است. گسترش زیرساخت‌های پهن‌باند و شبکه‌های مبتنی بر IP، فشار بازار و رقابتی‌تر شدن فضا از یک سو و حرکت سرویس‌ها و مشترکان به سمت همگرایی دیجیتالی از سوی دیگر به تسریع این روند دامن می‌زند. مقرون‌به‌صرفه بودن و نیاز به پهنای باند کم برای انتقال داده‌هایی با حجم بالا نیز باعث رشد بازار تلویزیون پروتکل اینترنت (IPTV) می‌شود. علاوه بر این، بهبود دسترسی به داده‌ها توسط شبکه مشترک، فرصت‌های زیادی را برای بازار تلویزیون پروتکل اینترنت (IPTV) ایجاد می‌کند.

در کنار عوامل یاد شده نیاز مخاطبان به رسانه‌هایی که محتوای مناسب و مطابق با سلیقه آن­ها را ارائه کند، اهمیت ورود به بازار حوزه IPTV را نشان می­دهد. این نوع تلوزیون به دلیل آشنایی طولانی‌مدت مردم با تلویزیون و گسترش روزافزون شبکه‌های دسترسی پهن‌باند می­تواند به یک سرویس رسانه­ای محبوب و گسترده تبدیل شود. تلوزیون پروتکل اینترنتی بستر مناسبی برای ارائه محتوای آموزشی، فرهنگی و سرگرمی موردنیاز مصرف­کنندگان را متناسب با سلایق مختلف و بدون اینکه محدودیت زمانی و مکانی را ایجاد کند، فراهم می­کند.

اما برای صنعت مخابرات این امر پیچیده‌تر و دارای معنای بیشتر است. در واقع تجربه‌ای کاملاً جدید، یکپارچه و همه‌جانبه از چندرسانه‌ای است که مرزهای تلویزیون معمول را تغییر می‌دهد و یک بسته نرم‌افزاری از خدمات متنوع و ارتباطی را تنها در یک شبکه واحد به یک کاربر و تنها با یک پرداخت فراهم می‌کند.

تلویزیون پروتکل اینترنت با پیاده‌سازی ترکیبی از تلویزیون، رایانه شخصی، تلفن‌های خانگی و دستگاه‌های بی‌سیم به مخاطبان کمک می‌کند که کیفیت برتری از آنچه مشاهده می‌کنند به دست آورند. در واقع در IPTV در کنار ارائه سرویس‌های متداول رادیویی و تلویزیونی، بسیاری از سایر سرویس‌های رسانه‌ای پیشرفته‌تر مثلVOD  (ویدئوی درخواستی)، بازی‌های شبکه‌ای و سرویس‌های شخصی‌سازی شده نیز ارائه می‌شود.

 این فناوری ارائه‌دهندگان خدمات را قادر می‌سازد تا داده‌های مربوط به بخش‌هایی مانند آموزش، امور مالی و مراقبت‌های بهداشتی را در قالب کلان‌داده‌ها جمع‌آوری کنند و در نتیجه توانایی ارائه‌دهندگان برای تأثیرگذاری بر خدمات مبتنی بر این کلان‌داده‌ها منجر به درک بهتر نیازهای مصرف‌کننده برای ارائه محصولات و در نتیجه ارائه خدمات افزایش می‌یابد.

در نهایت می‌توان IPTV را به‌صورت زیر تعریف کرد «IPTV به‌عنوان تحویل ایمن و قابل‌اعتماد خدمات به مشترکین ویدئوهای سرگرمی و خدمات مرتبط است. این خدمات ممکن است شامل تلویزیون زنده، ویدئوی درخواستی (VOD) و تلویزیون تعاملی (ITV) باشد. برخلاف ویدئو از طریق اینترنت عمومی، با استقرار IPTV، امنیت و عملکرد شبکه به‌شدت مدیریت می‌شوند تا از یک تجربه برتر سرگرمی اطمینان حاصل کنند و در نتیجه یک محیط تجاری قانع‌کننده برای ارائه‌دهندگان محتوا، تبلیغ‌کنندگان و مشتریان به طور یکسان ایجاد می‌شود.
پژوهشگر
اندیشکده افرا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    صفحه اصلیخدماتارتباط با ما