چکیده
افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی برای دریافت اطلاعات و اخبار، به دلیل خصوصیات بینظیر آنها چون ارزان و آسانتر بودن تولید خبر در این رسانه ها، منجر به گسترش حجم زیادی از شایعات شده است. در گذشته همزمان با همهگیری یک بیماری، اطلاعات پس از پالایش شدن، توسط یک مرجع مشخص مطرح میشد و از بروز شابعات جلوگیری به عمل میآمد؛ اما امروزه با توجه به همهگیر شدن بیماری کرونا در جهان و همچنین گسترش رسانههای ارتباطی، شایعههای بسیار زیادی راجع به این بیماری، نحوه درمان، و… وجود دارد.
در واقع این پژوهش به دنبال پاسخ دادن به این سوال است که آلودگی اطلاعاتی، چگونه اتفاق میافتد و راهکارهای جلوگیری از آن چیست؟ در مقاله حاضر، روش تحلیل اطلاعات، کیفی و توصیفی میباشد. این نوشتار، با بیان نمونههایی از شایعات مطرحشده راجع به این اپیدمی، آلودگی اطلاعاتی را نشان میدهد و سیاستهای مقابلهای کشورها جهت جلوگیری از شایعات را بیان میکند. در ادامه راهبردهای کوتاه مدت و بلند مدت جهت جلوگیری از شایعات مربوط به کرونا را تبیین میکند.
کلیدواژه: کرونا، شبکههای اجتماعی، شایعات، سیاستگذاری.
بدون دیدگاه