مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) چیست؟
مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility – CSR) به مجموعه اقداماتی گفته میشود که یک سازمان یا شرکت برای تاثیر مثبت بر جامعه، محیطزیست و ذینفعان خود انجام میدهد. این مفهوم بر مبنای تعهد اخلاقی و اجتماعی شرکتها به فراتر از اهداف مالی و تجاری بنا شده است و شامل فعالیتهایی نظیر حمایت از محیطزیست، ارتقای رفاه اجتماعی، بهبود شرایط کاری کارکنان و مشارکت در پروژههای خیریه میشود. در این فیلم سرکار خانم «مریم موحدی راد» به معرفی و بررسی جامعتر CSR پرداخته است.
مزایای مسئولیت اجتماعی شرکتی برای کسبوکارها
توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) علاوه بر بهبود تصویر برند و افزایش اعتماد مشتریان، به جذب نیروی کار باکیفیت، افزایش بهرهوری، جذب سرمایهگذاران مسئولیتپذیر و کاهش ریسکهای قانونی کمک میکند. این رویکرد نهتنها پاسخگوی انتظارات جامعه و نیازهای نسلهای آینده است، بلکه با مدیریت پایدار منابع، تقویت نوآوری، و ایجاد مزیت رقابتی، جایگاه شرکت را در بازار بهبود میبخشد. در این فیلم، سرکار خانم «مریم موحد راد» بهطور جامع به معرفی مزایا و ضرورتهای توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتی خواهند پرداخت.
تفاوت و شباهت CSR با ESG چیست؟
مفاهیم بسیاری وجود دارند که از نظر مفهومی شباهتهای زیادی با مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) دارند. یکی از این مفاهیم، ESG (محیط زیست، اجتماع و حاکمیت شرکتی) است. در این فیلم، سرکار خانم «مریم موحدی راد» تلاش میکنند تا شباهتها و تفاوتهای ESG و CSR را بررسی و تشریح کنند.
گزارشهای پایداری و وضعیت CSR در ایران
امروزه بسیاری از شرکتها در ارتباط با مسئولیت اجتماعی گزارشاتی تحت عنوان «گزارشهای پایداری» ارائه میدهند. با این وجود، در ایران به حوزه مسئولیت اجتماعی در شرکتها، توجه ویژهای نشده است. در این فیلم سرکار خانم «کوثر محمدی هنجروئی» ضمن معرفی گزارشهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی در شرکتها به وضعیت این امر در ایران میپردازند.
نمونه اقدامات CSR در ایران: تجربه گروه اسنپ
گروه «اسنپ» در راستای توجه به «مسئولیت اجتماعی»، گامهای مؤثری برداشته است. در این فیلم، سرکار خانم «کوثر محمدی هنجروئی» بخشی از این اقدامات را معرفی میکنند.