پلتفرم‌های مورد استفاده نسل زد در رسانه‌های اجتماعی

admin afra
admin afra

نتیجه یک نظرسنجی تازه انجام شده توسط شرکت نرم افزار   Bazaar voice میزان استفاده اعضای نسل زد از هر یک از اپلیکیشن های رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد، اعضای نسل زد در سراسر جهان بیش از هر اپلیکیشن دیگری در رسانه های اجتماعی از داده های موجود در اینستاگرام استفاده می کنند و تحت‌ تاثیر اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هستند.

این داده‌ها نشان می‌دهد اعضای نسل زد از اینستاگرام (۶۹ درصد)، یوتیوب (۶۲ درصد) و تیک تاک (۵۰ درصد) برای جستجو و دریافت داده استفاده می کنند. در این بررسی به تاثیر محتوای تولید شده در رسانه‌های اجتماعی بر تصمیم گیری‌های اعضای نسل زد (عمدتا در زمینه خرید مصحولات) پرداخته شده است.

نتایج نشان دادند که بیش از یک سوم (۳۹درصد) اعضای نسل زد از رسانه های اجتماعی برای یافتن و تحقیق درباره محصول مورد نظر استفاده کردند و ۳۱ درصد از آنان خرید مستقیم را از طریق آنلاین انجام داده بودند. در سال ۲۰۲۱، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (۵۵ درصد) اظهار داشتند که هرگز از رسانه های اجتماعی خرید نکرده اند. این در حالیست که این رقم در سال جاری به تنها ۲۴ درصد کاهش یافته است.

بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان گفته بودند که مشتاق به اشتراک گذاشتن نظرشان هنگام رتبه بندی محصولات هستند. در سال گذشته، نیمی (۴۶ درصد) از پاسخ دهندگان به عنوان مصرف کنندگان منفعل شناسایی شده بودند که بیش از آن که تمایل داشته باشند نظرات‌شان را درباره محصولات مصرف کرده به اشتراک بگذارند بیش تر مایل بودند نظرات مصرف کنندگان را بخوانند. این رقم در سال جاری به ۲۸ درصد کاهش یافت که نشان دهنده افزایش میل آنان به اظهرانظر درباره محصولات مصرفی است. این نتایج، خبر خوبی برای خریداران هستند. ۸۶ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که پیش از تصمیم گیری برای خرید با محتوای سازنده ارتباط برقرار می‌کنند.

نتیجه این بررسی نشان می دهد که ۶۵ درصد از خریداران جهانی در تصمیمات خود برای خرید به محتوای تولید شده توسط کاربر (User Generated Content) (UGC) رتبه‌بندی‌ها، نظرات، عکس‌ها و ویدیوها متکی هستند. تقریباً نیمی از خریداران، نظرات کاربران در وب‌سایت‌های خرده‌فروشی را تأثیرگذارترین محتوا هنگام تحقیق آنلاین محصولات می‌دانند. بیش از ۸۰ درصد از اعضای نسل زد پاسخ دهنده در این نظرسنجی گفته بودند که درفرآیند تصمیم گیری برای خرید به شدت تحت‌ تاثیر محتوای تولید شده توسط کاربر هستند. در این بررسی مشخص شد که اعضای نسل  «بیبی بومرز» (نسل متولد شده در فاصله سال های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴) برای تصمیم گیری به منظور خرید، بیش تر به رتبه بندی و نظرات دیگر مصرف کنندگان متکی هستند در حالی که برای اعضای نسل زد تصمیم گیری بیش تر تابع محتوای بصری مشاهده شده مانند عکس ها و ویدئوهای اینفلوئنسرها ر رسانه‌های اجتماعی است.

نتایج این بررسی نشان داد که پیشنهادهای شخصی شده (Personalised Offers) 45 درصد از خریداران را به انجام خریدهای آنلاین سوق می‌دهند. در مورد نسل زد این موضوع قوی بود و ۶۱ درصد از اعضای آن نسل اشاره کرده‌اند که این پیشنهادات سفارشی در تصمیم‌شان برای خرید تأثیرگذار است. لوازم الکترونیکی (۴۷ درصد)، پوشاک (۴۲ درصد) و سلامت و زیبایی (۳۹ درصد)، دسته بندی محصولاتی هستند که پیشنهادات شخصی برای تصمیم گیری نسل زد بیش ترین میزان تاثیرگذاری را داشته است.

 

نتیجه نظرسنجی تازه دیگری نشان می‌دهد که سهم فزاینده‌ای از جوانان امریکایی اخبار خود را از اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی در عوض رسانه های سنتی دریافت می‌کنند. نتیحه ارزیابی موسسه نظرسنجی «پیو» نشان می دهد که حدود یک نفر از هر پنج بزرگسال از جمله بسیاری از بزرگسالان زیر ۳۰ سال، به طور مرتب اخباری را از اینفلوئنسرهای در رسانه های اجتماعی دریافت می‌کنند. این نظرسنجی در فاصله تاریخ ۱۵ جولای تا ۴ آگوست ۲۰۲۴ انجام شده و در جریان آن ۱۰۶۵۸ فرد بزرگسال امریکایی مورد پرسش قرار گرفته اند.

«پیو» از آن افراد پرسیده که آیا به طور مرتب اخباری را از اینفلوئنسرها در رسانه‌های احتماعی دریافت می‌کنند. تقریباً ۳۷ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله گفته بودند که اخبار خود را از اینفلوئنسرهای خبری دریافت می کنند. این افراد به‌عنوان افرادی طبقه‌بندی می‌شوند که درباره رویدادهای جاری و مسائل مدنی در رسانه‌های اجتماعی پست منتشر می‌کنند و حداقل ۱۰۰۰۰۰ دنبال‌کننده در هر یک از پلتفرم‌های فیس‌بوک، اینستاگرام، ایکس، تیک تاک یا یوتیوب دارند.

در این میان، از نظر گرایش سیاسی، بین محافظه کاران و لیبرال‌ها تفاوت های اندکی وجود داشت، به طوری که ۲۱ درصد از جمهوری خواهان و ۲۲ درصد از دموکرات‌ها در ایالات متحده گزارش دادند که اخبار خود را از اینفلوئنسرها دریافت کرده‌اند.

در میان آمریکایی‌هایی که اخبار را از اینفلوئنسرهای خبری در رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، ۶۵ درصد گفتند که اینفلوئنسرهای خبری به آنها کمک کرده‌اند تا رویدادهای جاری و مسائل مدنی را بهتر درک کنند. یافته‌های حاصل از این نظرسنجی و تجزیه و تحلیل پست‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر شده در تابستان امسال توسط اینفلوئنسرها، نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها چگونه اخبار را در اوج کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در نهایت به پیروزی «دونالد ترامپ» انجامید، دریافت کرده بودند.

در این مطالعه آن دسته از حساب‌های کاربری مورد استفاده قرار گرفت که توسط افرادی اداره می شود که به طور منظم در مورد رخدادهای جاری پست منتشر کرده‌اند، و یا از طریق انتشار پادکست‌ها درباره آن رخدادها صحبت می‌کنند. در مطالعه «پیو» مشخص شد که اینفلوئنسرهای خبری در رسانه اجتماعی «ایکس» با ۸۵ درصد بیش از هر پلتفرم دیگری حضور دارند. اینفلوئنسرهای خبری پس از ایکس، با ۵۰ درصد حضور در اینستاگرام آن پلتفرم را به عنوان دومین پلتفرم محبوب خود انتخاب کرده بودند.

از هر ده پاسخ دهنده هفت نفر گفته بودند اخباری که از اینفلوئنسرهای خبری دریافت می‌کنند حداقل تا حدودی با اخباری که از منابع دیگر دریافت می‌کنند متفاوت است. آنان گزارش دادند که انواع مختلفی از اطلاعات را دریافت می کنند، از حقایق و نظرات اولیه گرفته تا پست های خنده‌دار و خبرهای فوری. با این وجود، تنها ۳۱ درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که احساس ارتباط شخصی با یک اینفلوئنسر خبری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط