نخستین همایش ملی فرهنگ شهرت با محوریت تحولات هنر، رسانه و جامعه، روز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. این رویداد با حضور برگزیدگان، پژوهشگران و چهرههای شاخص حوزههای فرهنگ، هنر و رسانه، به بررسی مسائل و چالشهای مرتبط با فرهنگ شهرت پرداخت.
حضور چهرههای شاخص در همایش
در این همایش، شخصیتهای برجستهای از جمله پروفسور آرتور آسابرگر، استاد ارتباطات دانشگاه سانفرانسیسکو، سید سعیدرضا عاملی و ابراهیم فیاض حضور داشتند. همچنین، شیما فرزادمنش، مدیر اندیشکده افرا، بخشی از مهمترین نتایج پژوهش خود را در زمینه تحلیل گفتمان روانشناسی رسانهای شده در اینستاگرام ارائه کرد.
گفتمان روانشناسی رسانهای شده
فرزادمنش در ارائه خود توضیح داد که در تقاطع روانشناسی مثبتگرا و فضای مجازی، پدیده روانشناس سلبریتی اهمیتی اساسی یافته است. او بیان کرد که گفتمان روانشناسی رسانهایشده با ویژگیهایی همچون بیمکانشدن روانشناس، خروج از چهارچوب تخصص دانشگاهی و همگانیشدن عاملان و سوژهها همراه است. وی تأکید کرد که در این گفتمان، میزان پسندها، تعداد بازدیدها و دنبالکنندگان بهعنوان ابزارهای سنجش کارآمدی روانشناسی رسانهایشده عمل میکنند، نه دانش و تخصص علمی.
فرزادمنش افزود: «این گفتمان، با ترویج روانشناسی عامیانه و بازار خودتنظیمگر و منطق خودراهبری، سوژهای خودتنظیمگر را میسازد که اراده فردی را برجسته کرده و مسائل جمعی را به امور فردی تقلیل میدهد.» وی تاکید نمود که در این روند، مواردی مانند ناخودآگاه انسانی که زمانی کشف آن دستاورد علم روانشناسی بود انکار شده و نیروهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مؤثر بر فرد نادیده گرفته میشوند.
برنامههای پایانی همایش
در پایان این رویداد، از کتاب چکیده مقالات رونمایی شد و از مقالات برگزیده تقدیر بهعمل آمد. این همایش، گامی مهم در راستای بررسی و تحلیل ابعاد مختلف فرهنگ شهرت و تأثیرات آن بر هنر، رسانه و جامعه بود.